!Like us on Facebook

הצטרפו לדף הפייסבוק וקבלו עדכונים על פוסטים חדשים!

יום רביעי, 19 ביוני 2013

רעידות אדמה ומכבי אש

באיזור שלנו יש הרבה רעידות אדמה. הגירסה המקומית לשבר הסורי-אפריקאי נקראת "סן אנדראס", אחד משלושה שברים באיזור שכל אחד מהם שם את השבר שלנו בכיס הקטן. כשמחפשים רשימה מסודרת של הרעידות ניתן למצוא רשימות שמונות את הרעידות הגדולות, אבל גם אתרים המתעדכים בצורה רציפה על רעידות האדמה שיש כל יום (למשל היום הייתה אחת בעוצמה של 1.8 ריכטר). הרעידות הגדולות די מרשימות. האחרונה הגדולה הייתה בדרגה 6.9 ב-1989, ובין היתר פירקה חלק נכבד מהכביש המהיר לצפון קליפורניה בתוך סן-פרנסיסקו. החלק שנשבר היה בדיוק מעל החוף בעיר, ולכן מעולם לא שוקם - אין ספק שזה נראה הרבה יותר טוב ככה, אבל כשעומדים בפקקים בתוך העיר כדי להתחבר לחלק השני שלו זה מעצבן.

לא יודעת אם יש קשר או לא, אבל פחות או יותר מסוף סן-פרנסיסקו עד תחילת סן חוזה, אסור לבנות בנייה לגובה. נראה שהדבר נאכף בחוק, ובמאונטיין ויו אפילו יש תקנה עירונית שאוסרת בנייה כזאת. בכל הסביבה יש פה בניין אחד בודד של 12 קומות, שכנראה נבנה לפני הרבה זמן. לא ברור אם התקנה היא בגלל רעידות אדמה, ענייני איכות סביבה או בגלל שסתם יש מקום וזה יעיל, אבל בגללה כל הבניינים (מגורים או מסחריים) הם בעלי קומה אחת או שתיים. כנראה יש כאן ביצה ותרנגולת: או שהחסימה לגובה הביאה לכך שכל הבניינים פה מעץ או שהבנייה מעץ הגבילה את הבנייה ל-2 קומות. בכל מקרה באיזור הזה גם הרבה יותר מהר וזול לבנות מעץ (יש הרבה עצים). לכן רוב רובם של אתרי בנייה בסביבה בנויים מקרשים עם סיבית ממאה אחוז מעץ, ונראים כך (זה בית בשכונה יחסית עשירה):


החברים בעבודה טוענים גם שרעידות האדמה הן גם סיבה למה לבתים באיזור אין מרתף, על אף שלבתים באיזורים אחרים של ארה"ב יש. חייבת לציין שלמרות שלא ציפיתי לכך, עץ הוא מבודד הרבה יותר טוב משחשבתי מחום/קור ורעש, אבל קצת קשה לי לעשות השוואה מדעית בינו לבין בטון.

נגזרת מצחיקה ותרבותית מכך שיש פה הרבה בנייה מעץ ורעידות אדמה היא המעמד הנעלה של מכבי האש כאן. ריבוי המבנים מעץ גורם ליותר שריפות, ואלו שמכבים אותם הם ממש מצילי חיים. חוץ מאפקט הגיבור, אחרי שראיתי תחנת כיבוי אש כאן, הבנתי לראשונה איך ילד יכול להגיד שהוא רוצה להיות כבאי כשיגדל. מדובר במופת של ניקיון, וכל פיסת מתכת על הכבאיות מבריקה ומנצנצת. לדעתי הם גם הרבה יותר חדשות מהכבאיות שאנחנו רואים בארץ. את הדקויות אפשר להבין כשמחפשים בגוגל תמונות של "כבאית" לעומת "fire truck". והכבאיות האלה הם כלום לעומת מה שראיתי בתחנה פה ליד. לא אכחיש שכשהיה תרגיל פינוי בעבודה יצאתי ובהתקף אמוק רצתי אחרי אחת רק כדי להצטלם איתה.

אני מעולם לא חוויתי רעידת אדמה ולכן אני ממש מחכה לעבור אחת מינורית פה. אנחנו פה רק שנה אז כדאי לשברים המקומיים להתאפס על עצמם ולסדר לנו איזה משהו לדווח עליו.






2 תגובות:

  1. אם כבר מילה על הבתים - חווי דעתך על העיצוב החיצוני ובכלל - חוש האסתטיקה המפותח של האמריקאים.

    נכון, הרבה מזה זה to keep up with the Joneses, אבל זה עדיין מרשים למי שבא ממדינת עולם שלישי בכל מה שקשור לחזות פני העיר :)

    השבמחק
  2. אני מאוד אוהבת את איך שסן פרנסיסקו נראית ואת הצפיפות העירונית שם, אבל בפרברים קשה להגיד שיש אסתטיקה ייחודית. בדרך כלל יש רחוב ראשי אחד עם המון חנויות שמטופח מאוד יפה וכל השאר מסביב זה די suburbia. מה שאני כן מאוד אוהבת זה שהם שמים פה נורות בתוך העצים.
    מצד שני לבקש ממני לחוות דעה על הארכיטקטורה של העיר זה כמו לבקש מהאחיינים שלי לחוות דעה על טולסטוי. אני אראה מה לחברה האדריכלית שלי יש להגיד.

    השבמחק