יום רביעי, 10 ביולי 2013

גאווה בסן פרנסיסקו 2013

כמשתתפים קבועים במצעד בתל אביב, התכוננו והתרגשו מללכת למצעד פה. המצעד בסן פרנסיסקו הוא בין הגדולים והותיקים בעולם, וחגג השנה את הפעם ה-43 בה הוא נערך. הייתה צפויה חגיגה כפולה ומכופלת, כי שבוע לפני המצעד הוחלט בבית המשפט העליון להתיר להתיר רישום של נישואים חד מיניים - אירוע ראוי! למעשה, בוטל חוק ישן שהתיר למדינות להשתמש בחוק פדרלי על מנת לפסול נישואים כאלה, ועכשיו כל מדינה יכולה להחליט בעצמה מה לעשות בנושא.

בקליפורניה היו נישואים אלה מותרים לתקופה קצרה של כשישה חודשים ב-2008, עד שמשאל עם על מה שכונה "הצעה 8" (prop 8) החליט לאסור אותם בחוק. הנקודה הזאת מפתיעה מאוד, כי באמת לא ניתן לדמיין סביבה יותר ליברלית מסובב סן-פרנסיסקו. אבל, כמובן שסובב סן-פרנסיסקו אינו מייצג את הלך הרוח בארה"ב, ומסתבר שגם לא ממש את קליפורניה. אפשר להסתכל על מפת ההצבעה באותו משאל העם (הצבעה ל"כן" היא נגד נישואין חד-מיניים, "לא" היא בעד), ולראות את ההתפלגות יפה: ליד הים יש יותר ליברליים ופרו-זכויות אדם, וככל שנכנסים פנימה נהיה יותר שמרני. זה מאוד מזכיר את מפות התפלגות ההצבעה רפובליקנים-דמוקרטיים (למשל, כאן, בבחירות 2012*).

אחרי אותה פסיקה בבית המשפט העליון, כל מדינה צריכה בדרך כלל 22 ימים על מנת לדון בהחלטה לגבי המדינה עצמה. בקליפורניה, בהליך מזורז למדי, הוחלט לקבל את הפסיקה תוך פחות מיום. השמועה אומרת שטקסי הנישואין בבניין העירייה בסן פרנסיסקו נמשכו אל תוך הלילה בין שבת לראשון, היום בו נערך המצעד.

ועכשיו למצעד. האירוע הוא מצעד במובן האמריקאי של המילה - "parade". לאורך רחוב מאוד מאוד ארוך ומגודר עומדים כמיליון וחצי אנשים וברחוב עצמו עוברת תהלוכה. בתהלוכה הולכים אנשים, או נוסעים אנשים במכוניות פתוחות, משאיות או במות (מה שתבחרו ל-floats). משעות הבוקר המוקדמות - עשר בבוקר ועד לפחות ארבע בצהריים (אז אנחנו עזבנו), תנועת התצוגות על המסלול לא פסקה לרגע.
מה על הבמות? הפגנת כוח מטורפת של הקהילה פה. ראשית, ממסדית: ראש המשטרה ואחריו מלא עובדים, ראש מכבי האש ואחריו מלא עובדים, השריף המקומי (מתישהו אני אבין מה תפקידו) ואחריו עובדים, וכך גם העירייה, שומרי היערות, עובדי הזבל ועוד ועוד. בולטים במיוחד היו כל הפוליטיקאים של העיר, או המועמדים לתפקידים וכל חברי מועצת העיר. אחריהם, הגיע החיבוק המסחרי: בנק אוף אמריקה, צ'ייס (עוד בנק), חברות טיסה (לפחות שלוש), רשתות סופרמרקטים, חברות הובלה, סוכנויות רכב, חברות טכנולוגיה - פייסבוק (שהרשימה והביאה כ-10% מעובדי החברה, ובאוטובוס שלה היה מרק צוקרברג בכבודו ובעצמו!), גוגל,vmware, salesforce, זינגה, חברות קבלנים, רשתות אופנה, ערוצי תקשורת ועוד ועוד ועוד. וגם מערכי התנדבות, בתי חולים, ספריות בעיר ועוד המון המון גופים קשורים יותר - למשל, הקו החם נגד התאבדויות בני נוער, וקשורים פחות - למשל, העמותה למלחמה בברית המילה (?!).

מצד אחד, כנראה פחות כיף מהריקודים לאורך המסלול בתל אביב, ומצד שני, ממש מפגן של קהילה "בשלה". כמובן שבצילומים לעיתונות (גם כאן וגם בישראל) נהוג לסקר את הצבעוני, הצעקני או העירום הארעי, אבל כאן היה משהו הרבה יותר family friendly. גם רבים מההולכים היו יד ביד עם המשפחות שלהם, לפעמים עם עגלות ילדים, וגם בקהל נראו הרבה משפחות צעירות ומבוגרות. גל החתונות מהערב הקודם הביא גם לאחד המראות המרגשים במצעד: זוג מבוגרים שנשאו תמונה שלהם ביחד בתור אנשים צעירים עם הכיתוב "47 שנה ביחד", וגם שלט שנכתב עליו "הרגע נישאו".

אחרי המצעד היו ככל הנראה מסיבות והופעות אבל היה כל כך צפוף שהחלטנו ללכת הביתה - בכל זאת עמדנו מלא שעות ואנחנו כבר זקנים מידי לדברים כאלה. הנה כמה תמונות שצילמנו במהלך האירוע: מכונית השריף, השורה שפותחת את החלק של פייסבוק, חמת חלילים ותצוגה של הסופרים של safeway של ירקות בצבעי הגאווה.


בשנה הבאה בתל אביב הבנויה!






* - אגב, מפת התפלגות הבחירות בארה"ב באה מאתר די מגניב שעושה מתיחות למפה לפי כמות האנשים במדינה ומספר האלקטורים. די מעניין ויזואלית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה