!Like us on Facebook

הצטרפו לדף הפייסבוק וקבלו עדכונים על פוסטים חדשים!

יום שני, 3 במרץ 2014

מעריצים של סדרות טלויזיה

העולם הוא עולם אכזר, ועולם הטלויזיה בארה"ב הוא אפילו אכזר יותר. בכל עונת טלויזיה עומדות על קו הזינוק סדרות רבות שגורלן נקבע בחטף על ידי מספר הצופים בפרקים הראשונים. כל סדרה צריכה לזנק מיידית לכמויות גדולות של צופים ולפעמים גם מיליוני צופים אינם מספיקים והסדרה מבוטלת בחטף. צופים שנשבו והתאהבו נאלצים עונה אחר עונה לקוות שלסדרה שלהם זה לא יקרה, אך גורלם נגזר לשברון לב.

כך קרה ל-"firefly" ."firefly" נכתבה על ידי הכותב המיתולוגי ג'וס וידון ("צעצוע של סיפור", "באפי") ועלתה לשידור בספטמבר 2002. מדובר בסדרת מדע בדיוני שניתן לתאר אותה בקלות כמערבון בינוני למדי, בחלל. למרות שמספר הצופים הממוצע לפרק היה כמעט 5 מיליון צופים, זה לא הספיק והיא בוטלה תוך תקופה קצרה. מתוך 14 הפרקים שצולמו שודרו בסוף רק 11 פרקים.

אבל למה אני מספרת על סדרה מ-2002? כי אני עובדת בעמק הסיליקון, ואת האוכלוסייה סביבי ניתן לתאר באופן תמציתי: גברים חנונים בגילאים 22-35. אם יש משהו שהגברים האלה אוהבים, זה "firefly". אלוהים, אפילו הבנות במשרד צופות בזה עכשיו בפעם החמישית. המעריצים הנלהבים (המכונים "brown coats") עם הפורומים באינטרנט, ההקרנות ויציבות מכירות ה-dvd שהם מייצרים, מחזיקים את המותג הזה בחיים כבר 11 שנה. אהבתם של ה-"brown coats" בסביבתי הקרובה התגלמה בנדנודים רבים, שגרמו לי לראות את כל 14 הפרקים בשבוע שעבר. מלבד לשכנע אותי לראות את הסדרה, מועדון המעריצים הצליח לעשות דבר מדהים, והוא - כנראה לראשונה בהיסטוריה - להחזיר את הסדרה לחיים שנתיים אחרי ביטולה: אולפני הסרטים שוכנעו תחת לחץ כבד, והפיקו סרט קולנוע, שאפילו זכה להצלחה מינורית. אבל לא תמיד תהליך השכנוע כל כך פשוט. מה קורה כשהאולפנים לא מוכנים לממן את סרט ההמשך? כדי להציל את הסדרה במקרה כזה כבר צריך מועדון מעריצים הרבה יותר מסור: דוגמת ה-"Marshmallows", המעריצים של הסדרה "ורוניקה מארס"'.

למי שלא מכיר את הסדרה הכי שנונה בטלויזיה, "ורוניקה מארס" עוקבת אחרי ורוניקה - תלמידת תיכון מבריקה שמנסה למצוא מי רצח את חברתה הטובה ביותר. תוך כדי פתרון הרצח ועוד תעלומות רבות אחרות, הסדרה גם עוסקת בקיטוב החברתי העמוק בין העשירים ביותר (במקרה זה אילי הון וכוכבי קולנוע והילדים שלהם) ולבין העניים ביותר - כנופיות של תלמידים מקסיקנים שלומדים באותו בית ספר, ועוד חלומות אמריקאים טיפוסיים ושברם. והיא גם מצחיקה ושנונה. מאוד.

ג'וס וידון, הכותב של firefly וכנראה המעריץ הגדול ביותר של ורוניקה מארס בתפקיד אורח בעונה ה-2
איך החזירו המעריצים את ורוניקה מארס לחיים? הזכרתי כמה פעמים את אתרי מימון ההמונים, המאפשרים ליזמים, יוצרים, וארגוני צדקה לפנות ישירות לקהילת הגולשים באינטרנט על מנת לגייס כסף לפרויקט. היום זה נראה טריוויאלי, אבל כשהמפיק והיוצר של "ורוניקה מארס" פנה למעריצים בשביל לגייס כסף לסרט, אנשים חשבו שהוא הזוי. האם הוא מצפה שהמעריצים יתייצבו ברגע האמת, וימסרו מכספם כדי להחיות את הסדרה שהם כה אוהבים? 6 שנים אחרי שהסדרה בוטלה ונשכחה על ידי עולם הטלויזיה, ביקש היוצר סכום שנראה דימיוני: 2 מיליון דולר לצלם את "ורוניקה מארס - הסרט". 

לאסוף את כל הסכום לקח פחות מ-24 שעות.

בניהול קמפיין שצריך להילמד בבתי ספר למנהל עסקים, המפיק והשחקנים (כל הצוות המקורי!) נרתמו למשימה בצורה מוחלטת. התמורות לתרומה נעו מתסריטים וחולצות ב-25$, ועד לארוחות צהריים עם הצוות, הקלטת הודעות למשיבונים, ואפילו קרדיט של מפיק משנה או תפקיד אורח תמורת 10,000$. בסיומו של הגיוס, לאחר 30 יום, היה זה קמפיין גיוס ההמונים השלישי בגודלו בהיסטוריה. גויסו כמעט 6 מיליון דולר מ-91,585 מעריצים נלהבים ברחבי העולם. אחרי שנה ויום של ציפייה מתוחה - הסרט יוצא בעוד שבועיים. אני מתכוננת ביסודיות - בחודשים האחרונים ראיתי את כל הפרקים יותר מפעמיים (שוב), יש לי כרטיסים להקרנת הבכורה, ואני רואה את הטריילר לפחות פעמיים ביום. זה הזמן להכריז לעולם - "אני מרשמלו!"

המסקנות המתבקשות מהפוסט הזה: אם אתם רוצים להגיע לליבו של חנון אמריקאי, לכו לראות "firefly". אבל, אם אתם מחפשים סדרה טובה באמת, אתם יודעים כבר מה לעשות (בלינק - כל הפרקים לצפייה ישירה עם כתוביות בעברית).

לסיום עליז בלי ספוילרים - השחקן ראיין הנסן, שמשחק את דיק בסדרה, חוגג את סיום קמפיין הקיקסטרטר - חכו לשנייה ה-37.




3 תגובות:

  1. כאילו, OMG.
    את לחלוטין לא מחוברת.
    מ firefly (סדרה נחמדה מאוד) עשו מזמן סרט! טוב! רק שנתיים אחרי שהיא ירדה מהאוויר!
    המעריצים של firefly (בעברית זה מיתרגם ל"עתודאים") גרמו להפקת סרט רק על ידי הפעלת לחץ פיזי מתון, בלי לשים שקל. כי זאת סדרה רצינית עם מעריצים רציניים וצוות רציני. לא איזה סדרת מרשמלו או מה שזה לא יהיה.

    או כמו שאמרו חז"ל - טלי קורה מבין עינייך וגו', ותראי את Serenity כי זה סרט טוב.

    השבמחק
    תשובות
    1. מבקשת מחילה על הטעות הזאת!
      מכל הסדרות שיכולתי להשתמש בהן כדוגמה, דווקא מזו באמת עשו סרט רשמי - בעלות לא מבוטלת של 39 מיליון. הסרט גרף בערך אותו סכום בקולנוע - כנראה הצלחה הרבה יותר גדולה ממה שהולך לקרות לורוניקה (אבל תפוחים ותפוזים, כן? ורוניקה פתח הקרנות בפחות מ-10% מבתי הקולנוע בארה"ב). בכל מקרה, לטובת התחקיר אני מאמינה שאראה אותו הסופ"ש

      מחק