!Like us on Facebook

הצטרפו לדף הפייסבוק וקבלו עדכונים על פוסטים חדשים!

יום שני, 14 באפריל 2014

עמק הסיליקון + תחום החלל

והפעם למשהו קצת שונה. בין כתיבת הטורים אני גם קצת עובדת, ויש חומר מעניין לפוסטים, אז למה לא?

בשעה טובה, לישראל ישנה חברת סטרט-אפ ראשונה בנושא החלל. זוהי בשורה של ממש, כי עד לפני זמן לא ארוך (בערך 25 שנה) החלל היה מגרש המשחקים של המעצמות. סף הכניסה היה כה גבוה מבחינת מחיר, שרק שארה"ב וברית המועצות יכלו לשלם אותו, ואפילו הן היו צריכות להילחם אחת בשנייה כדאי שיהיה באמת תירוץ להוציא כל כך הרבה כסף. המטרות והתוכניות הצבאיות הולידו תוכניות ממשלתיות אזרחיות מצליחות (נאס"א, רוסקוסמוס, הסוכנות האירופאית וכו'). ומשם, כשהממשלה משלמת, נהיו גם תמריצים נרחבים לחברות גדולות להיכנס למשחק. כמעט לכל חברות הנשק הגדולות ישנה שלוחה בענייני חלל, באם זה בשיגור או בלוויינים. זו הייתה תמונת המצב והשחקנים בה משנות החמישים של המאה הקודמת ועד לימינו, פחות או ליותר. 

בשנים האחרונות, לעומת זאת, ישנן כמה פריצות דרך המאפשרות גם לחברות קטנות לפרוץ לשוק - הרכיבים נהיו זולים, והקוד נהיה קוד פתוח; צמצום גודלם של הרכיבים הקטין מאוד את הלווינים - ולכן השיגור - שפעם היה החלק היקר ביתר בכל הסיפור, נהיה הרבה יותר פשוט וזול. אם הלוויין המדובר שוקל פחות מ-50 ק"ג (וחלקם שוקלים הרבה פחות מכך, ועל זאת בפוסט קרוב), הוא אינו צריך טיל-משגר ייעודי רק בשביל עצמו. מספיק לקחת טרמפ עם אחד המשגרים הממשלתיים/צבאיים/אזרחיים שכבר סוחב לוויין אחר, ובמקרה יש לו קצת מקום פנוי. כך נכנסות לעניינים גם חברות קטנות, וכנראה שאין מקום יותר טוב לעשות זאת מאשר עמק הסיליקון. כמובן שזהו לא המקום היחיד שבו זה קורה. לא נדיר למצוא חברות שמוקמות מעבר לכביש מהחברות גדולות, והן בדרך כלל כוללות עובדים שיצאו לפנסיה או שפשוט התחשק להם לעשות משהו משלהם. אבל סמכו על החברות כאן בעמק להביא לתחום רעיונות מקוריים ו-distruptive. לא עוד חלקי חילוף או תהליכי בדיקה - כאן חלומות גדולים ומטורפים באים כדי לחפש מימון מהצ'קים הפתוחים שרצים פה בעמק. ומה שהן מציעות נשמע מאוד חדשני ומעניין - להלן סקירה בין סן פרנסיסקו לסן-חוזה: 
  • Nanosatisfi – יצרני ה-ArduSat, לוויין קטנטן בגודל 10x10x10 ס"מ (1U) שמשמש מעבדה פתוחה למדענים שרוצים לבצע ניסויים בחלל. הלוויין הזה נחשב לוויין ההמונים הראשון, היות והמימון שלו נעשה ב-kickstarter שהצליח לגייס כ-100 אלף דולר. הלויין מבוסס ארדואינו, ובתוכו מצלמה ועוד 15 סנסורים, ביניהם: ספקטרומטר, פוטו-דיודה, גלאי IR, GPS, מונה גייגר ועוד. כל קוד התיפעול נמצא באינטרנט, ואם חשקה נפשכם לעשות ניסוי כזה או אחר עם אחד הרכיבים, תמורת תשלום יחסית זעום תוכלו לבצעו - בחלל! עוד פרטים: אתר החברה. הפרויקט באתר מימון ההמונים. לינק לאתר קהילת הפיתוח
  • Skybox – מפתחים קונספט של צי לוייני צילום קטנים גנרים בעלות נמוכה. כלומר, במקום לבנות לוויין אחד עם יכולת צילום מדהימה, הם רוצים לשגר הרבה לוויינים קטנים. לווין שלהם צפוי לשקול רק 100 ק"ג, בערך פי עשר פחות מלוויני צילום אמריקאים מסחריים. הרזולוציה הצפויה היא של כמה מטרים לפיקסל אבל מאפשרת יכולת עקיבה יחסית גבוהה (צילום פעם בכמה שעות). השימושים האפשריים – חקלאות, סיוע בזמן חירום, מודיעין וריגול עסקי, אבל גם לשווקים קטנים שעד עכשיו נמנעו משימוש בצילומים מהחלל בשל עלויות - למשל, מעקב אחרי תבניות חנייה או אבחון רמאויות ביטוח וכו'. הם גם מציעים לראשונה וידאו מהחלל (כ- 30 שניות) למעקב אחרי תנועת כלים וסחורות. הלוויין הראשון כבר בחלל וניתן להתרשם מהתוצרים. לעוד פרטים: אתר החברה. סקירה מעניינת על שוק התצפית מהחלל, כולל Skybox.
 
חופי סומליה נראים הרבה יותר טוב ממה שחשבתי, תמונה של Skybox

  • Planet Labs – באופן דומה ל-Skybox, מתכננים צי של 28 לווייני תצפית עוד יותר קטנים, בגודל של 10x10x30 ס"מ (3U) ובמשקל של 6 ק"ג בלבד. המסלולים נמוכים מאוד ביחס לכדוה"א והצילום "מקרוב" נותן רזולוציה צפוייה של 3-5 מטר. לפרטים: אתר החברה, מסמך עם צילומים מהלויינים שכבר נשלחו.
  • Made in Space – מייצרים מדפסות תלת מימד שיאפשרו הדפסה בתחנת החלל הבינלאומית - לא טריוויאלי כשאין כבידה, או כשיש בקרה על גזים נפלטים וכאלה. כמובן שזהו רק הצעד הראשון לכך לחיים מחוץ לכדור הארץ, לא צריך להביא כלום - רק מדפסת! פרטים: אתר החברה.
  • Moon Express – מפתחים לוויין לנחיתה על הירח במסגרת תחרות Google Lunar X Prize: הזוכה יהיה הכלי הראשון שאינו במימון ממשלתי שיוכל להגיע לירח, לעבור עליו 500 מטר ולשלוח חזרה וידיאו לכדוה"א. זוהי אותה תחרות שבה מתחרה גם העמותה הישראלית SpaceIl. החברה משתמשת בתחרות על מנת לפתח לוויין שיאפשר שילוח הלוך וחזור מהירח לשם כריית משאבים. לפרטים: אתר החברה.
יכול להיות שהנאנו-לוויינים לא במיוחד מרגשים אתכם, אבל חשוב לזכור שלפני 20 שנה, אף אחד לא דימיין אפילו משהו כל כך פצפון ששורד שיגור ועדיין מתפקד. כנראה שלפחות אחת מהחברות ברשימה תצליח לגייס מספיק כסף ולהשלים את המשימה שלשמה היא הוקמה (ואולי אפילו להרוויח קצת כסף). חלום החלל מתקרב יותר ויותר אל האזרח הקטן, והאפליקציות האפשריות - גם בסלולרי - מכאלה טכנולוגיות הן אינסופיות. כנראה שנזכה לראות את תוצאות המירוץ הזה עוד בימי חיינו - ואלה חדשות מאוד טובות. 


2 תגובות:

  1. יש חברה שהקים יוסי ימין לפני כן אז נראה לי שהיא זוכה בבכורה: http://www.space4p.com/#!yossi/cmi6
    פגשתי את יוסי בהזדמנות ודיברנו ארוכות על החברה. המשימה שלהם מרשימה: Your One-Stop-Shop for Exomedicine. אבל אני לא יודע כמה הם קרובים להשיג אותה. הם שמים יותר דגש על המקטע הקרקעי ולא מתכוונים לבנות לווין משלהם.

    השבמחק
  2. עדכון חודש אחרי: גוגל מתלבטת איזו חברה לקנות - את Planet Labs או את SkyBox.

    http://techcrunch.com/2014/05/23/google-close-to-snapping-up-satellite-startup-skybox-imaging-for-1b-say-sources/?ncid=rss&source=gravity&cps=gravity

    השבמחק